Search & Find
ICPEES   >   Propositions de stages et thèses

Propositions de stages et thèses

Thèse en Coopération FR/UK copilotée par l’Agence Innovation Défense (AID) et la Defense Science and Technology Laboratory (Dstl)

Intitulé de la thèse
Design, Synthèse et Evaluation Biologique de Nouveaux Réactivateurs Hybrides de l’acétylcholinesterase Inhibée par les Neurotoxiques Organophosphorés : Mise au point de nouveaux antidotes contre les intoxications aux organophosphorés

Objectif et Programme de la thèse
Le but de ce projet de thèse multidisciplinaire est de concevoir par design moléculaire, de synthétiser de nouveaux réactivateurs de l’AChE, et d’évaluer leur efficacité à réactiver l’AChE inhibée par les neurotoxiques organophosphorés. Les réactivateurs efficaces in vitro seront ensuite investigués en vue de déterminer leur aptitude à traverser la barrière hémato-encéphalique (BHE), et à réactiver l’hAChE in vivo sur le modèle de la souris et/ou du rat. Les essais de pharmacocinétique, toxicité, et distribution (ADMETOX) seront également réalisés avec les hybrides les plus prometteurs. Les indices de protections seront aussi déterminés et comparés aux antidotes de référence. In finé, en vue de déterminer les mécanismes d’action et de réactivation des meilleurs candidats antidotes, nous réaliserons des essais de cristallisation des complexes ternaires : AChE (humaine)/NOPs/réactivateurs. Ces investigations par biologie structurale permettront de mettre en évidence les interactions AChE/réactivateurs importantes pour obtenir une efficacité thérapeutique optimale.

Contact ICPEES

Dr. Rachid Baati
University of Strasbourg
CNRS/UMR 7515
ECPM, ICPEES
25 rue Becquerel, Strasbourg
Email : rachid.baati@unistra.fr

Master thesis proposal

"Preparation of semi-conducting polymer nanoparticles for photovoltaic applications"

Supervisor:
Anne Hébraud
anne.hebraud@unistra.fr
(33) 3 68 85 27 09

Download the full proposal

Offre de thèse dans le cadre d'une coopération franco-britannique - DGA-Dstl

Thesis in the frame of the French/UK Scientific Cooperation funded by DGA/Dstl

PROJECT Title: Design, Synthesis and Biological Evaluation of Novel Hybrid Reactivators of OP-inhibited AChE - Acronyme: REACTIVATOR

Key words: heterocyclic chemistry, C-C cross-coupling, chemical labeling, fluorescent probe, chemical diversity, choline esterase, reactivation, medical countermeasure, antidote.

Postdoctoral position on polymer chemistry for biobased and biodegradable systems for drug delivery

Description of the position

BioTeam (http://www.biodeg.NET) is a well-known, international research group (Team Leader: Prof. Luc Avérous) within the ICPEES (UMR CNRS 7515), University of Strasbourg - France (One of the Top World Universities - Ranking for chemistry), focused on experimental approaches to systems based on biodegradable and/or biobased polymers for environmental and biomedical applications.

This postdoctoral position is associated with an industrial project in connection with an international company on cosmetics, to develop biobased and biodegradable drug delivery systems (chemical synthesis of polymers, polymers characterization and process).

Two PhD Positions available at ICPEES in analytical chemistry based on microfluidic devices

Candidate background: The two candidates should have a MASTER in chemistry or engineering with a strong background in analytical chemistry or in microfluidics or in physical chemistry. The candidates will be able to present their results and to write their reports in English in the framework of a European project.

How to apply: Applications (curriculum vitae and cover letter) should be sent by e-mail to: slecalve@unistra.fr (Tel.: 03.68.85.03.68).

Deadline: August 20th, 2018.

Download the proposal 1 (formaldehyde detection)

Download the proposal 2 (VOCs detection)